Specijalno izdanje u seriji Švarcmaleri austrijske pozornice.
Od devet austrijskih autora koje smo dosad prezentovali u seriji Švarcmaleri austrijske pozornice njih osam više nisu živi; Feliks Miterer, najomiljeniji dramski pisac današnje Austrije, jedini je koji je u prilici da piše i dalje, što i radi s nesmanjenom opčinjujućom poetskom snagom. To je razlog što mu posvećujemo ovo specijalno izdanje s izborom od četiri komada napisanih pre 2000, u nadi da ćemo u dogledno vreme prevesti i objaviti i jedan izbor onih koje je napisao posle milenijumske prekretnice. Njegov opus dosad broji najmanje 50 pozorišnih komada, 30 scenarija, 6 radio-drama i više pripovednih dela; nosilac je mnogobrojnih visokih nagrada i uz to je, ne na poslednjem mestu, upečatljiv glumac.
Kratki sadržaji komada:
Nema lepše zemlje: Radnja prati sudbinu jedne porodice za vreme nacionalsocijalizma u Austriji. Fanatični nacist i nadučitelj Sep Hopfgartner rado ulazi u prepirke s drugim seljanima. Burgmajster Rudolf Holckneht i ugledni marveni trgovac Stefan Adler pokušavaju da očuvaju mir u selu. Kad po njihove sinove, koji su takođe već nacionalsocijalistički pelcovani i kao takvi zapalili vatru u obliku kukastog krsta u planini iznad sela i usput prokrijumčarili oružje i eksploziv iz susedne Nemačke, dođe policija, Adler pomogne svom sinu da pobegne, dok burgmajster naprotiv oda svoga sina Eriha policiji (quasi da bi ga sačuvao gore bede, u stvari da ne bi ugrozio svoj položaj burgmajstera za vreme „demokratske“ Dolfusove vlade. Kada se potom ispostavi da je Adler Jevrejin, komad se pretvara u duboku ljudsku tragediju....
Stigma: Moid, nadničarka, stoji između trojice muškaraca: glavnog sluge, paorovog sina i Isusa Hrista. Ona se uporno brani od nametljivog navaljivanja prve dvojice. Duboko posvećena veri jednoga dana dobije Isusove belege (stigme), deluje isceljujuće na bolesnike i postaje neka vrsta turističke atrakcije. Rip, paorov sin jedne noći se pojavljuje pod maskom đavola, udarcima onesveščuje usnulu Moid i siluje je. Moid potom dospeva u žrvnjeve nauke, crkve i zakona. Nesvesna ikakve svoje krivice veruje da je imala noćnu moru da bi je profesor medicine, utvrdivši kod nje trudnoću, optužio kao varalicu. Pri tom prisutni monsinjore pristupa ritualu egzorcizma. Ipak, niko nije računao s ekstremnim posledicama...
Dom:
Komad je fatalna varijacija biblijske priče o izgubljenom sinu. Posle dugo vremena izgubljeni sin Majk vraća se sa svojom devojkom- heroinskom ovisnicom Ninom u mesto svog detinjstva. Svojevremeno je odatle pobegao u velegrad od depresivne porodične teskobe, konformističe okoline i dominantnog oca.
Iznova iskušava predrasude i malograđansku brutalnost onih koje je bio ostavio. Povod je otkrivena krađa koju je Nina počinila u supermarketu a koju potera koja ih hvata pripisuje oboma. Nina biva teško povređena prilikom pokušaja silovanja koje je nad njom pokušao šef poslovnice supermarketa. Majkov otac, inače šef policije, koji je u međuvremenu postao težak alkoholičar, u pijanstvu je odobrio taj čin, deklarisan kao „momačko veče“ (šefa supermarketa koji se sutradan ženi).
Na kraju tog konflikta u kome Majk gubi sve iluzije koje je mogao imati ne stoje ljubav i razumevanje, nego kukavičluk, neuviđavnost, podmuklost i njegovo revolverom iznuđeno izvinjenje ocu i konačno novi odlazak umesto novog početka i zbližavanja.
Munde:
Pet kolega s posla jedne građevinskolimarske firme (jedan majstor, jedan kalfa, jedan šegrt, jedan turski gastarbajter i jedna kancelarijska službenica) preduzimaju kolektivni izlet na Visoku Munde iznad Telfsa. To je trebalo da bude zabavan događaj s tradicionalnim paljenjem vatre na vrhu uz pivo, rakiju i pečene kobasice. U početku vlada vedro raspoloženje s uobičajenim ugursuzlucima ali onda alkohol oslobađa potisnute međuljudske napetosti. Petoro ljudi iznad ponora, jedan načini korak predaleko...