Ova knjiga namenjena je svim menadžerima i profesionalcima ra- zličitih zanimanja koji žele da orijentacijom na kvalitet primene savremen, inovativan, profitabilan i odgovoran način rada, baziran na konceptu TQM, kao i profesorima i studentima različitih fakulteta na kojima se izučavaju menadžment i kvalitet. Knjiga je, sa nešto izmenjenim sadržajem, doživela dva izdanja, i to 1998. i 2004. godine. Prethodne knjige su našle put do velikog broja profesionalaca različitih zanimanja iako je ambijent za praktičnu primenu bio izuzetno nepovoljan u periodu velikih političkih i društvenih lomova, praćenih privrednim kolapsom. Poseban interes pokazali su profesori i studenti različitih fakulteta na kojima je uveden predmet menadžment kvaliteta.
TQM predstavljen u ovoj knjizi integriše tržišne, tehničke, ekonomske, organizacione i etičke aspekte poslovanja u multifunkcionalan koncept. Promoviše nov metod menadžmenta zasnovan na liderstvu menadžera i participaciji svih zaposlenih u procesu stvaranja kompanije koja uči skokovitim i priraštajnim poboljšanjima i inovacijama proizvoda atraktivnog kvaliteta i u ostvarivanju izvrsnosti interne organizacije i poslovnih rezultata kompanije. Postojeća svetska ekonomska i nadolazeća ekološka kriza pokazuju u punom smislu da je koncept totalnog kvaliteta najbolji, a možda i jedi- ni preostali celoviti način da se uspostavi balans između održivog razvoja i kvaliteta življenja na Zemlji.
Preterana i neravnomerna industrijalizacija, nepostojanje etičkih normi, nedovoljna kontrola na finansijskom tržištu, nekontrolisan porast populacije, potrošnja neobnovljivih prirodnih resursa, zagađenje životne sredine, preterana urbanizacija i automatizacija i otuđenost ljudi zahte- vaju uspostavljanje balansa između ekonomskog prosperiteta, društvene pravičnosti i zaštite životne sredine. Za organizacije to znači obavezu da finansiraju održivi razvoj koji obezbeđuje istovremeno ekonomski prosperitet, zaštitu životne sredine, održivost društva, te uvođenje standarda kvaliteta na finansijsko tržište.
TQM koncept, predstavljen u ovoj knjizi, svoju primenu ostvaruje kroz dve paralelne metodologije: modele izvrsnosti i integrisane menadžment sisteme. Data je veza između standardizovanih i drugih parcijalnih menadžment sistema koji postoje u organizaciji, sa jedne strane, i modela izvrsnosti sa druge strane. Definišu se principi integracije različitih menadžment sistema sa jedinstvenom organizacijom, dokumentacijom i resursima, čime se pomaže njihovoj optimizaciji i većoj efikasnosti pri funkcionisanju.
Korak dalje u ovoj knjizi učinjen je prezentovanjem rezultata primene novog pristupa u definisanju indikatora ciljeva i ključnih performansi (KPI) organizacije. Po tom pristupu omogućava se jednistveno efektivno upravljanje svim finansijskim i nefinansijskim ciljevima i performansama. Na taj način uspostavlja se proces kontinualnih poboljšavanja koji vodi ka održivosti i unapređenju ukupnih performansi organizacije uključujući performanse integrisanih menadžment sistema. Sada kada sve države nastale na području bivše Jugoslavije ulaze ili žele konačno da uđu u Evropsku uniju i da prihvate međunarodne stan- darde, koncept TQM, koji uključuje standardizovane menadžment sisteme postaje potreba, a ne samo šansa za izlazak iz krize. Autor je zahvalan za niz korisnih sugestija recenzentu prof. dr Bra- nislavu Mašiću i kolegama koji su pokazali interesovanje za izdavanje ove knjige.